Costa Rica; De start

19 september 2015 - San José, Costa Rica

Buenos días,

Eindelijk wat nieuws uit Costa Rica...

De reis naar Costa Rica duurde ongeveer, inclusief tussenstop, 17 uur. Wat opviel was dat de douane van de US veel irritanter, onaardiger en slomer was dan die van Costa Rica. De laatste uren van de vlucht waren heel saai.. Ik wist gewoon niet meer wat ik kon doen. Bij aankomst in Costa Rica werd ik buiten het vliegveld verwelkomt door een legertje taxiechauffeurs die mij luidkeels vroegen of ik een taxi nodig had. Nadat ze mij alle 50 nog een keer persoonlijk hadden gevraagd of ik het zeker wist dat ik geen taxi nodig had, lieten ze me met rust. Ik moest een tijdje wachten op de lift die mij naar mijn hostfamilie zou brengen. Mijn hostfamilie is super aardig maar de taal is wel een barriére. Ze spreken alleen maar Spaans.Gelukkig gaat het steeds beter

Bijna de complete hostfamily woont in dezelfde straat. Ik word helemaal opgenomen in de familie en men beschouwd mij als een extra familielid. De mamma/oma houdt van koken dus mijn avondeten is erg goed. Elke ochtend ga ik met de bus naar Carpio (aan de rand van San José) om daar met een aantal leraren kinderen Engelse les te geven. Gemiddeld zijn er ongeveer 6-10 kinderen per klas van alle leeftijden. Volgende week start ik, samen met nog een aantal vrjiwilligers, een programma voor ongeveer 40 jongeren tussen de 13-20 in Pavas. De meeste van deze jongeren komen uit plaatselijke bendes maar zijn een tijd geleden, tijdens een dienst, omgekeerd en hebben besloten om Christen te worden en hun verleden achter hun te laten. Veel van deze jongeren hebben een wild bende verleden van mishandeling, drugshandel, moord, en alcohol. Ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan.

Het is hier warm. Overdag in het algemeen 27 graden. 'S avonds regend het vaak zodat het buiten gelukkig wat afkoeld. Echter er is dit jaar een probleem met El Niño waardoor er, vergeleken met andere jaren, erg weinig regen valt. Het verkeer hier is gekkenwerk. Meer dan de helft van de Costaricanen heeft geen rijbewijs en dat zie je terug in de chaos op de weg. Alle verkeersregels worden hier geschonden. Van lopen op de snelweg tot rechts inhalen en van spookrijden tot het nergeren van stoplichten. De verkeersregels hier zijn meer richtlijnen.

Dat zijn in het kort de wederwaardigheden hier.. Er is nog veel meer te vertellen maar dat doe ik wel wanneer ik weer terug ben :)

Adios!

Steven

1. Gert:
    19 september 2015
    He dat klinkt goed! Veel succes