Een impressie van de wijk Carpio

22 oktober 2015 - San José, Costa Rica

Hallo iedereen,

Het leven gaat hier zijn gangetje. Het is verrassend hoe snel je kan wennen in een nieuwe omgeving. Dit komt mede door het standaard rooster: ’s morgens la Carpio en ’s middags Pavas. De taal is nog steeds een probleem, het is erg moeilijk om het te leren en te verstaan. Een taal leren kost veel tijd en dat is soms erg frustrerend als je je op dat moment wilt uiten. Om jullie een idee te geven in wat voor omgeving ik werk, zal ik Carpio voor jullie beschrijven:

In Carpio is het stoffig en vies. Langs de weg zijn diepe geulen die overbodig lijken te zijn. Ze veranderen echter in riviertjes wanneer de regen met bakken uit de lucht komt vallen. De huizen hebben meestal één verdieping, soms twee. De huizen zijn hutje mutje op en naast elkaar gebouwd. In Carpio wonen ongeveer 50000 mensen op ongeveer twee vierkante kilometer. Dat is ongeveer de hele gemeente Kampen. Er zijn verschrikkelijk veel kleine winkeltjes, vaak in huis, waar men de waren aan de man brengt. Als je daar de straatventers bij optelt krijg je een idee hoe druk het is op straat. Er is veel rondslingerend vuilnis en in het bijzonder in de staten die haaks op de hoofdweg naar de beide rivieren lopen. Hoe verder je van de hoofdweg gaat, hoe armer het word en hoe meer het vuil zich ophoopt.

Het verkeer is extreem druk. Carpio was de vroegere vuilnisbelt. De huidige vuilnisbelt is naar achteren verplaatst. Daardoor moeten alle vuilniswagens door de smalle hoofdstraat (de enige weg naar de vuilnisbelt) waar net ruimte is voor twee vrachtwagens om elkaar te passeren. Daarbij is er nog een zandbedrijf bezig met het een en ander waardoor er nog meer vrachtauto’s rondrijden. Twee buslijnen lopen door Carpio die allebei om de paar minuten gaan. Daarbij zijn er nog de vrachtauto’s die laden en lossen om de winkels te bevoorraden, gewone auto’s, veel motoren, en garages die auto’s repareren op straat. Men doet hier niet aan roetfilters dus je kunt de wolken fijnstof en grijze rook zien opstijgen als je de weg over kijkt. Dat is overigens overal in San José zo. Er is veel smog.

Zoals ik al zei, achter Carpio is de vuilnisbelt. Als de wind verkeerd staat hangt er een vieze verotte vuilnislucht in de wijk. Op de vuilnisbelt leven ook mensen, maar veel weet ik er niet van. Het is daar veel te gevaarlijk voor blondharige figuren zoals ik. Ook voor de mensen met wie ik werk is het daar gevaarlijk. Er is mij verteld dat achter de vuilnisbelt een snellere route is naar mijn huis, maar toen ik voorstelde om met een groepje die weg te nemen om sneller thuis te zijn werd schamper opgemerkt dat het groepje dan moest bestaan uit rovers en moordenaars omdat je dan misschien niet op zou vallen.

Tot zover het nieuws uit Costa Rica :).

Pura Vida,

Steven

1. Tante San ;):
    1 november 2015
    Is het eten ook een beetje lekker daar? Eet je nog gekke dingen?
    Mooie foto's! Nog een maandje... Het gaat snel!